De Chinese automakers Nio en Geely maken op woensdag bekend dat ze gaan samenwerken aan batterijwisselen. De twee partijen willen samen ten minste twee nieuwe standaarden ontwikkelen voor zowel consumenten- als commerciële voertuigen. Daarnaast willen de partijen meer aandacht creëren voor de technologie en het op een veel grotere schaal uitrollen.

Zowel Nio als Geely, het moederbedrijf van automerken zoals Volvo, Zeekr en Lynk&Co, zijn al langer bezig met het mogelijk maken van batterijwisselen. Nio heeft sinds dit jaar meer dan 2.000 wisselstations in gebruik wereldwijd en wil dit voor 2025 uitbreiden naar minimaal 4.000. Geely heeft als doel om 5.000 stations in werking te hebben in 2025, maar heeft er tot nu toe slechts zo’n 300 operationeel in China.

Nio, dat in Nederland op dit moment vier modellen levert die allemaal van batterij kunnen wisselen bij ‘swap stations’, liet weten dat het dit jaar als doel heeft om meer dan duizend van deze stations wereldwijd te bouwen. Aanvankelijk lag dit doel op 400 stuks. In Nederland staat de teller op dit moment op zeven, met uitbreidingsplannen die klaar staan voor onder ander de regio Amsterdam.

Opbouwen infrastructuur voor wisselen van batterijen is erg duur

De technologie heeft als doel om de angst voor een te korte actieradius weg te nemen bij automobilisten, aangezien ze binnen enkele minuten hun lege accu kunnen inruilen voor een volle. En de samenwerking tussen de twee autofabrikanten kan een flinke impact hebben op de acceptatie en beschikbaarheid hiervan.

Daarnaast maakt het voor beide partijen het optuigen van een infrastructuur rondom het batterijwisselen flink draaglijker. Nio, dat onder andere via deze samenwerking op zoek is naar een manier om de kosten te verlagen, gaf eerder aan dat een swap station zo'n 400.000 euro kost om neer te zetten. Daarbij moeten er 50 wissels per dag uitgevoerd worden om het station binnen acht jaar winstgevend te maken.

De wisselstations worden door experts ook aangeduid als mogelijkheid om netcongestie tegen te gaan. Niet alleen kunnen ze hun opgeslagen stroom delen met de omgeving waarin ze staan, ook hoeven auto's die een accu wisselen niet lang aan de lader op piekmomenten. Het station zou de batterij op dalmomenten makkelijker kunnen opladen.

LEES OOK: Een elektrische auto voor minder dan €20.000 vanaf 2025: het antwoord van Europese autofabrikanten op Tesla en China